Tack Gud för whatever.

Jag brukar försöka komma ihåg att tacka Gud för att jag har det bra.
 
Tack Gud för att jag har det bra. Ja, jag är tacksam för det, men vissa stunder klingar det lite fel i mitt huvud.
 
När verkligheten skär till och vrider om så att det liksom känns som att den där tacksamhetsbönen blir synonym med tack för att det är barnen i Afrika, inte jag, som svälter eller tack för att det var min vän, inte jag, som blev rånad eller tack för att jag det är många andras, inte mina, föräldrar som är alkoholister.
 
Det där går ju verkligen att vända och vrida lite på. Klart att jag fortfarande är tacksam över att jag har det bra men jag är definitivt inte tacksam över att någon annan har det dåligt.
 
På ett sätt är andras lidande kanske bara en anledning mer att inse vad jag hara att vara tacksam för. På ett annat sätt känns det inget annat än naivt och dumt att säga tack för att jag har det bra. Vad spelar det för roll om jag har det bra, det finns väl viktigare saker?
 
Tack Gud ändå, vad det nu är jag ska tacka för.

Kommentarer
Postat av: Jenny Olofsson

Du skriver klokt. Vi kan inte fokusera på det hemska som är för långt bort för att göra något åt. Då får vi göra något åt det nästa gång vi har möjlighet. Det viktiga är att vi ser guldet i våran vardag. Det dom också skulle uppskattat om de hade fått chansen. Vi ska inte må sämre för att någon annan gör det. Vi ska se på vårt liv och göra det bästa utav det och tack Gud för att vi fått den möjligheten. Tack Gud för att vi har fått det så bra och visa för andra att de också borde vara tacksam. Livet är en gåva från Gud och det finns många frågetecken medan livet går men har vi det bra så ska vi vara glad och tacksamma just för att Gud har välsignat vårat liv.

Postat av: LIENE

Tänkvärt inlägg. Det man kan tacka för är allt han gör och ger till människorna, till exempel att Jesus dog för våra synders skull. Det gjorde han för alla, även för de fattiga och ibland tänker jag att kanske de fattiga människorna är närmare Gud. Jag har ju aldrig varit i ett jättefattigt land (det mest fattiga är Lettland) kanske är det bara fördomar jag har. Men att han finns för alla är en gåva :) som människor måste dock ta emot, annars får de ju ingen nytta av den.

2013-06-03 @ 16:47:04
URL: http://lifefromwithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0