Nyårslistan.

Nu när det ha blivit nytt år och allt tänkte jag att jag gör samma nyårslista som jag gjorde förra året. Vassegoda, här har ni lite spännande läsning som kan ge er ökade kunskaper om mig och mitt 2013! 
 
Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Jag tog studenten. Jag jobbade en hel sommar. Jag flyttade hemifrån (inte sådär jättepåriktigt med alla mina saker men ändå, har ju aldrig flyttat hemifrån ens lite innan dess). Jag har läst de fem moseböckerna från början till slut. Finns nog massa saker, men här var ju några i alla fall. 
Vilka länder besökte du?
I år har jag hållit mig innanför mitt hemlands gränser så att säga. 
Bästa köpet?
Jag klurade på den här ett tag och kunde först inte komma på något, sedan slog det mig. Har nog aldrig hajpat ett köp så mycket som när jag köpte en menskopp i höstas (tror dock inte att jag hade hajpat det så om jag inte hade gjort beställningen tillsammans med några andra menskoppstaggade tjejer, men ett bra köp var det). 
Vad spenderade du mest pengar på?
Bibelskolan och det känns ju så värt!
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Studentlåtar kanske? Annars vet jag inte riktigt. Det är klart att det finns låtar som man har hört massvis just i år, men om några månader kommer jag väl ha glömt bort om det var detta eller förra eller förrförra året jag hörde dem. Nej, koppla ihop låtar med år är nog inte riktigt min grej. 
Blev du kär i år?
Näsch då. Det blev jag inte.
Största musikaliska upptäckten?
Sedan augusti har jag inte hört så mycket annat än lovsång, och innan dess minns jag knappt vad jag lyssnade på. Det kan ju i och för sig räknas som en musikalisk upptäckt; bra lovsånger som jag inte har hört förut. Har ju många duktiga musikaliska människor i min klass också förresten, det kan ju vara värt att nämnas för dem hade jag då inte upptäckt tidigare. Min spotifylista påminner mig om att jag har börjat lyssna på lite låtar med Frida Sundemo, Owl City och Flyleafs album från förra året. 
Bästa boken du läst?
Det kan kanske vara Bli det du ber av Shane Claiborne.
Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Jag var ledig från jobbet och firades först hemma hos pappa, sedan åkte jag hem till mamma och firades där också. Inte så överspeciell födelsedag, men har för mig att den var bra!
Var du gladare eller ledsnare jämfört med tidigare år?
Jämfört med förra året så har jag nog varit lite ledsnare, men det har absolut inte varit något dåligt år. Har nog ändå varit gladare än många andra år i mitt liv. 
Hur tillbringade du julen 2013?
Jag var hemma hos pappa och åt julmat mitt på dagen och för första gången (av alla julaftonsfiranden jag har haft med släkten) var alla pappas syskon med familjer (förutom de äldsta kusinerna) med vilket var väldigt roligt. Efter det åkte jag och firade julaftonskvällen hos mormor och morfar.
Största misstaget?
Jag vet inte vad jag ska svara. Det är klart att jag har gjort misstag, men jag kommer inte på något sådär klockrent just nu. Det mesta tror jag ändå har gett mig någon bra insikt. 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jag och mina roomies på Ralle hade en del galna skrattmoments på golvet i vårt rum, och vet ni? Man blir glad av att skratta! Hade en riktigt glad stund en gång i våras också, men den får förbli en hemlighet mellan mig och Gud tror jag. 
Vad fick dig att må bra?
Att vara på en lugn och trygg plats och vara omgiven av så många bra människor som jag har varit nu under hösten.
Vad önskar du att du gjort mer?
Det blir nog samma svar som förra året, jag önskar att jag hade vågat mer. Jag önskar också att jag hade tagit tillvara ännu mer på tid, bra människor och allt annat bra jag har.
Vad önskar du att du gjort mindre?
"Ibland kan det vara klokt att sträva efter att inte sträva."
Något du har lärt dig i år?
Jag har nog lärt mig mycket i år. Både sommarjobbet och bibelskolan har nog lärt mig en hel del. 
Blev året som du tänkt dig?
Både ja och nej. Även om planerna för året inte var färdiga vid förra nyår så visste jag nog innerst inne att jag ville gå på Livskraft, så på den punkten blev det ju som jag tänkt mig. Sommaren blev däremot inte som jag tänkte mig, hade planer på att jobba i Norge men jag blev kvar hemma i stället. Rent allmänt så har året nog inte varit jätteöverraskande, men jag har nog inte haft allt för mycket förväntningar på året heller, så som sagt är nog svaret både ja och nej.
Högsta önskan just nu?
Jadu. Vad kan det vara? Kanske att jag under nästa år får uppleva något radikalt livsförvandlande som jag inte ens vågar drömma om. Och mer Gud i mitt liv. 
Har du några nyårslöften inför nästa år?
Jag ska försöka ha något slags köpstopp detta året. Jag kommer ju köpa saker, men ska verkligen försöka ta det på allvar att inte köpa saker jag inte behöver.
Vad ser du mest fram emot med 2014?
Andra säsongen av Sapmi Sessions. Att förhoppningsvis få åka till Alsike kloster. Vad andra halvan av året kan tänkas ha att erbjuda, det ska bli spännande att få veta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0